ФОРМУВАННЯ
ДОСВІДУ СОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ У ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНІЙ, ІГРОВІЙ ТА
КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Має значення тільки те знання,
яке використовується на практиці»
яке використовується на практиці»
Виявляючи цікавість до світу
дорослих, але не маючи можливості включитись до нього, дошкільник моделює цей
світ у грі. Ця діяльність є соціальною за своїм походженням і змістом, вона
виникає в ході ускладнення досвіду людства, його виробничих та культурних
взаємин і відображає суспільні зміни. Сюжет та ролі в грі діти запозичують у
суспільстві.
Гра - провідна діяльність
дошкільнят, в якій вони виконують ролі дорослих, відтворюючи в уявних ситуаціях
їх життя, працю та стосунки.
Важливе значення гри полягає в
тому, що діти в невимушеній формі, відтворюючи світ дорослих, засвоюють
моральні норми, отримують уявлення про професійні та сімейні ролі. Гра
забезпечує розвиток у дошкільників рухових, розумових та мовленнєвих навичок.
Діти, відображаючи в грі різні сторони життя та особливості діяльності
дорослих, поповнюють і уточнюють свої знання про навколишній світ, вчаться
співпереживати і відрізняти вимисел від реальності.
Поступово засвоюючи моральні
норми та узгоджуючи їх з власними потребами й проявами самостійності,
дошкільники досягають значного ступеня регуляції власної поведінки. Водночас із
цілеспрямованістю дій дошкільнят зростає здатність до вольових зусиль, яку діти
спрямовують на досягнення мети і подолання труднощів. Регуляція емоційних
переживань та поведінкових актів малюка, спонукувана в грі та взаємодії з
дорослим формує довільність поведінки - важливе особистісне новоутворення
дошкільного віку. На фоні імпульсивної поведінки дитини початку дошкільного
віку її дії з часом стають все більш керованими, безпосередні емоційні спонуки
підкоряються соціально прийнятній меті. Довільність поведінки дітей формується
за умов правильного виховного підходу батьків.
Дошкільний вік є важливим етапом
формування особистості, результатом якого є поява в кінці періоду ряду
особистісних новоутворень.
Види та
форми діяльності, які допоможуть вихователю під час
соціально-морального розвитку дітей:
Види
діяльності
|
Форми
роботи
|
Ігрова
|
Ø
дидактичні ігри;
Ø
ігри з елементами праці;
Ø
народні ігри;
Ø
сюжетно-рольові ігри.
|
Комунікативна
|
Ø
вирішення проблемних ситуації;
Ø
морально-етичні бесіди;
Ø
розповіді вихователя;
Ø
обмін думками;
Ø
читання творів;
Ø
спостереження;
Ø
екскурсії;
Ø
заняття з етичного виховання;
Ø
заняття з народознавства.
|
Предметно-практична
|
Ø
засвоєння культурно-гігієнічних
навиків;
Ø
навиків самообслуговування.
|
Під час навчально-виховного процесу в роботі з дітьми
молодшого віку я ставлю такі завдання для соціально-морального розвитку:
·
закріплювати знання свого імені, прізвища,
пестливі та інші варіанти свого імені;
·
формувати
доброзичливість, уміння приязно ставитися до рідних, запобігати конфліктам з
однолітками;
·
учити вправно поводитися з матеріалами,
іграшками, предметами оточення;
·
учити володіти навичками самообслуговування;
·
з
дозволу дорослих обережно спілкуватися з
тваринами найближчого оточення;
·
формувати
вміння планувати дії відносно теперішнього часу;
·
брати участь у спільних іграх і заняттях,
спостерігаючи за поведінкою інших; наслідувати позитивні вчинки;
·
учити
налагоджувати та розширювати коло дружніх стосунків з дітьми; брати до уваги вік партнера у
спілкуванні та поводитися з ним відповідно;
·
розвивати
вміння радіти спілкуванню з природним довкіллям;
·
закріплювати навички безпечної поведінки,
активно наслідувати позитивні вчинки, намагатись утримуватись від негативних.
Таким чином, соціальний досвід дитини є результатом соціалізації та виховання.
Оволодіння соціальним досвідом у дітей відбувається двома взаємопов’язаними
шляхами: стихійно, так як дитина з самих перших кроків своє індивідуальне життя
вибудовує в притаманному людському світу суспільно-історичному досвіді. Причому
дитина не просто сприймає впливи оточуючого середовища, а, включаючись в
спільну з іншими людьми поведінку, засвоює соціальний досвід; і як
цілеспрямований, спеціально організований суспільством у відповідності з його
соціально-економічною структурою, ідеологією, культурою та метою виховання,
освіти, навчання процес.
Формування
позитивних моральних якостей під час заняття
Комментариев нет:
Отправить комментарий