ПЕДАГОГІЧНІ
УМОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
«Хто навчає і не виконує того, чого
навчає, схожий на курку,
яка, маючи крила, не літає»
У дошкільному віці закладаються основи
соціальної компетентності дитини, визначається напрямок її розвитку і успішної
адаптації у соціумі.
У Базовому компоненті дошкільної освіти
зазначається, що головне завдання дошкільної освіти – допомога дитині в
оволодінні наукою життя. Оскільки сучасному суспільству необхідні життєдайні,
творчі люди з розвиненим почуттям відповідальності, гідності, то пріоритетним,
з перших років життя дитини, є ціннісний, соціально-моральний розвиток її
особистості.
Одним із завдань дошкільної освіти, як
зазначається у Законі України «Про дошкільну освіту», є формування особистості
дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду.
Базовий компонент дошкільної освіти в
Україні визначає обов’язковий мінімальний ступінь компетентності, необхідний
для нормального функціонування дитини у навколишньому середовищі. У ньому
наголошено, що дошкільний заклад є відповідальним за процес соціального
розвитку особистості та передбачено набір елементарних знань, уявлень,
практичних умінь і навичок, які гарантують дитині адаптацію до життя, здатність
орієнтуватися у ньому, адекватно реагувати на явища, події, людей.
У монографіях відомих дитячих психологів
Л. Виготського, О. Запорожця,
В. Котирло визначаються методологічні підходи до
розв’язання питання формування соціальної компетентності дошкільників.
Питання формування соціальної
компетентності також розглядаються в Базовій програмі розвитку дитини
дошкільного віку «Я у Світі». Програма трактує компетентність дитини як
інтегральну характеристику розвитку особистості, основними показниками якої є
оптимальний для віку ступінь сформованості провідної діяльності, всіх форм
активності та базових якостей особистості. У програмі окреслено базовий зміст
дошкільної освіти, який передбачає формування здатності дошкільників розв’язувати
проблеми у незвичних умовах, здобувати нову інформацію, набувати мобільності;
діяти адекватно, ефективно в різних життєвих ситуаціях; виховання вміння
приймати свідомі рішення, задовольняти свої соціальні та індивідуальні потреби.
Тому соціальна компетентність
дошкільників може мати такі превентивні можливості:
- попереджати антиморальну поведінку та нехтування моральними нормами і правилами;
· дає
можливість уникати байдужості до членів родини та виявляти повагу до них;
· уникати
непокірності, яка проявляється як неслухняність;
- попереджати замкнутість, байдужість, безініціативність та нерозуміння емоцій інших людей;
· гальмувати
використання антисоціальних способів спілкування з оточуючими;
· попереджувати
неповагу до людей;
· запобігати
неконтрольованості поведінки, нездатності до саморегуляції та усвідомлення
своїх помилок, агресію по відношенню до себе та інших.
Тож
соціальну компетентність можна розглядати як базову умову попередження
відхилень у поведінці.
Роль педагога у формуванні особистості
дитини та її соціалізації


Комментариев нет:
Отправить комментарий