Давайте знайомитись!

Соціальна компетентність дитини

ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
«Хто навчає і не виконує того, чого навчає, схожий на курку,
яка, маючи крила, не літає»
Східна мудрість
У дошкільному віці закладаються основи соціальної компетентності дитини, визначається напрямок її розвитку і успішної адаптації у соціумі.
У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначається, що головне завдання дошкільної освіти – допомога дитині в оволодінні наукою життя. Оскільки сучасному суспільству необхідні життєдайні, творчі люди з розвиненим почуттям відповідальності, гідності, то пріоритетним, з перших років життя дитини, є ціннісний, соціально-моральний розвиток її особистості.
Одним із завдань дошкільної освіти, як зазначається у Законі України «Про дошкільну освіту», є формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду.
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні визначає обов’язковий мінімальний ступінь компетентності, необхідний для нормального функціонування дитини у навколишньому середовищі. У ньому наголошено, що дошкільний заклад є відповідальним за процес соціального розвитку особистості та передбачено набір елементарних знань, уявлень, практичних умінь і навичок, які гарантують дитині адаптацію до життя, здатність орієнтуватися у ньому, адекватно реагувати на явища, події, людей.
У монографіях відомих дитячих психологів Л. Виготського, О. Запорожця,
В. Котирло визначаються методологічні підходи до розв’язання питання формування соціальної компетентності дошкільників.
Питання формування соціальної компетентності також розглядаються в Базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Програма трактує компетентність дитини як інтегральну характеристику розвитку особистості, основними показниками якої є оптимальний для віку ступінь сформованості провідної діяльності, всіх форм активності та базових якостей особистості. У програмі окреслено базовий зміст дошкільної освіти, який передбачає формування здатності дошкільників розв’язувати проблеми у незвичних умовах, здобувати нову інформацію, набувати мобільності; діяти адекватно, ефективно в різних життєвих ситуаціях; виховання вміння приймати свідомі рішення, задовольняти свої соціальні та індивідуальні потреби.
Тому соціальна компетентність дошкільників може мати такі превентивні можливості:
  • попереджати антиморальну поведінку та нехтування моральними нормами і правилами;
·         дає можливість уникати байдужості до членів родини та виявляти повагу до них;
·              уникати непокірності, яка проявляється як неслухняність;
  •  попереджати замкнутість, байдужість, безініціативність та нерозуміння емоцій інших людей;
·  гальмувати використання антисоціальних способів спілкування з оточуючими;
·            попереджувати неповагу до людей;
·           запобігати неконтрольованості поведінки, нездатності до саморегуляції та усвідомлення своїх помилок, агресію по відношенню до себе та інших.
Тож соціальну компетентність можна розглядати як базову умову попередження відхилень у поведінці.


Роль педагога у формуванні особистості дитини та її соціалізації

Комментариев нет:

Отправить комментарий